piątek, 7 grudnia 2012

Gwiazdki jogurtowe, pełnoziarniste.

Bardzo lubię obdarowywać moich znajomych i przyjaciół. Myślę, że jednym z najwspanialszych pomysłów na prezent jest samodzielnie wykonany podarunek. Już jako dziecko, pragnęłam uszczęśliwić rodziców i dziadków własnoręcznie wykonaną niespodzianką. Różne były rezultaty moich prób, ale oczywiście przede wszystkim liczą się dobre chęci. Myślę, że wspólne przygotowywanie prezentów dla dziadków, czy nawet dla nauczycieli to fajny pomysł na spędzanie wspólnych chwil przed świętami.

Jedna z moich przyjaciółek uczy angielskiego i w zeszłym roku pewna mała uczennica zaskoczyła ją wspaniałym prezentem. Ofiarowała jej koszyk pełen ręcznie wykonanych ciastek, które piekła wspólnie z mamą przez kilka dni przed Wigilią. Taki kosz jest nie tylko ucztą dla podniebienia, ale i wyrazem szacunku, sympatii, zaangażowania. To na prawdę piękny prezent.

Ja rok temu obdarowałam moje psiapsióły koszami wypełnionymi słoiczkami z dżemikami przygotowanymi przeze mnie w domu w trakcie sezonu owocowego. Musze przyznać, ze byłam później wychwalana i to też jest bardzo miłe :)

W tym roku planuję porozpieszczać moich przyjaciół kolejnymi pysznymi prezentami. Mam już parę pomysłów, a jednym z nich są oczywiście pyszne i zdrowe świąteczne ciasteczka. Jestem w trakcie wypróbowania kolejnych przepisów. Inspirację do poniższego przepisu zaczerpnęłam z dodatku do Gazety Wyborczej "Palce Lizać".



Ciastka jogurtowe, pełnoziarniste

1/3 szklanki cukru brązowego nierafinowanego
2 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
70 g zimnego masła
1 jajko
1/2 szklanki jogurtu naturalnego

4 łyżki maślanki do posmarowania ciastek



Wymieszaj w misce wszystkie sypkie składniki: mąkę, proszek do pieczenia, sól, cukier. Do mieszanki wrzuć margarynę pokrojona w kostkę i posiekaj do uzyskanie konsystencji kruszonki. W małym naczyniu roztrzep jajko i wymieszaj go z jogurtem, po czym dodaj do miski z mąką i masłem. Z ciasta ukształtuj kulę.
Jeśli ciasto nadal będzie zbyt sypkie, dodaj po łyżce jogurtu, a jeśli będzie za bardzo klejące, po łyżce mąki do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

Ciasto zawiń w folię i wstaw do lodówki na 30 minut.
Piekarnik rozgrzej do temperatury 180 st.C. Blachę do ciastek wyłóż papierem do pieczenia.

Ciasto podziel na 2 części i rozwałkuj najpierw pierwszą na grubość ok 7 mm. Wycinaj foremką wybrany kształt ciastek i przekładaj na blachę do pieczenia. Wierzch ciastek posmaruj maślanką. Piecz w rozgrzanym piekarniku przez 15 minut. Te same czynności powtarzaj z drugą częścią ciasta.

Gdy gwiazdki lekko się zarumienią wyjmij je z piekarnika i odstaw na 5 minut. Następnie studzimy ciastka na kratownicy, a gdy będą zimne posypujemy delikatnie cukrem pudrem, najlepiej aromatyzowanym laską wanilii.

Ciastka możemy przechowywać przez kilka/kilkanaście dni w szczelnym pojemniku, np w puszce.

Smacznego!


1 komentarz: